غروب ها بی تو غم داره دلم
مرگ را در چند قدمی می بینم
دو کمان نزدیکتر، نزدیکی و تقربی از خدای والای بلند مرتبه .
کاش می دانستم تا کجا مستقرشده دوری تو!
امام باقر علیه السلام می فرمایند:
نه، به خداقسم هیچ بنده ای به درگاه خدای عزوجل اصرار نورزد جزاینکه خداوند دعایش را مستجاب کند.
پس همه با هم اصرار می ورزیم به درگاه خداوند متعال و ظهور آقا امام زمان (عج) را می خواهیم.
اللهم عجل لولیک الفرج 40بار تکرار می کنیم شاید که آقا بیاید زیرا که عدد40 عددی مبارک است.
* قناعت ثروتی است که پایانی ندارد.
* هر که خود را بشناسد، خدا را شناخته است.
* شجاع ترین مردم آن است که حرف حق را بزند.
* بزرگترین جهاد، مبارزه با نفس است.
* شمشیر آخته دردست مرد شجاع، عزیزتر از سخن راست نیست.
* زشت ترین سخن راست، ستایش انسان از خویشتن است.
* بهترین گفتارها آن است که عمل تصدیق کند.
* هرکه نیکی را از بدی نشناسد، از چهارپایان است !
* باید مردم در برابر حق نزد تو مساوی و یکسان باشند.
* بر برادر تو همان حقی است که تو داری.
* من گواهی شخص فاسق را جز علیه خودش قبول نمیکنم.
* نیکی و احسان را جز آدم نادان رد نمیکند.
* یتیم را با آنچه که فرزندان خود را ادب میکنی، تادیب کن.
* آنکس که تو را بیم دهد، مانند کسی است که تو را مژده دهد.
* دشمن دانا از دوست نادان بهتر است.
* دوری و جدایی دوستان ، غربت و تنهایی است.
* حاجت از دست دادن بهتر که از نااهل خواســتن !
* آرزوهایتان را به کسانی متوجه کنید که دلهایتان آنها را دوست دارد.
* شکیبایی مرکبی است که خسته نشود.
* شخصیت مرد زیر زبان اوست.
* عبرتها چه بسیار است، لیکن پند گرفتن کمتر است.
* اگر درباره کسی مشکوک باشید، به دوستانش نگاه کنید.
* هر تنفس انسان گامیست که بسوی مرگ بر میدارد.
* مردم دشمن چیزهایی هستند که نمیدانند.
* بهترین زهدها، پنهان داشتن آن است.
* شگفتا! آیا خـلافت و حـکومت با رفاقت و خویشی هم میشود ؟!
* عدالت زمامدار نیکوتر از خیر روزگار است.
* هرگز کسی را به مبارزه و جنگجویی دعوت نکن.
* روز دادستانی و عدالت از ظالم، سختتر از روز ستم بر ستمدیده است.
* حکومت خود را با ریختن خون حرام، استوار نکن.
* هرگز یاور ستمکار نباش.
* حکمت را با نااهل نگویید که به حکمت ستم کردهاید.
* به گوینده نگاه نکن، حرف را در نظر بگیر.
* بزرگواری با خرد و ادب است، نه با اصل و نسب.
* عقل و خرد، شمشیر برندهایست.
* دانش نگهبان توست، در حالیکه تو ثروت را باید محافظت کنی.
* بی ارزشترین مردم، کم دانشترین آنهاست.
* دانشمندان، به علت کثرت نادانان غریبند.
* مرگ بزرگ همان فقر و بینوایی است.
* فقر و تنگدستی، مرد باهوش را گنگ و لال میکند.
* انسان به نعمتی نمیرسد مگر اینکه نعمت دیگری را از دست میدهد.
* از قرض کردن بپرهیزید
* قرض کردن زبونی و خواری است.
* غم وغصه نیمی از پیری است.
* قصاص و انتقام قبل از جنایت، درست نیست.
* من به خاطر سوء ظن و بدگمانی، کیفر نمیدهم.
* تو را از عجله و شتاب در سخن و کار نهی میکنم.
* خداوند به مردم پناه داده تا از ستم دور باشند.
* زمامداران بوسیله ظلم آزمایش میشوند.
* با توده جماعت باشید، چراکه دست خدا با جماعت است.
* هرکه از حق تجاوز کند راهش گم میشود.
* زکات پیروزی عفو و بخشش است.
* ذمهء من در گرو آن چیزی است که میگویم.
* صفتی بدتر از دروغ وجود ندارد.
* برای دنیا به گونه ای زندگی کن که گویی تا ابد زنده ای و برای آخرت به گونه ای زندگی کن که گویی لحظه مرگت نزدیک است
* فرزندان خود را بااخلاق خود تربیت نکنید، زیرا که آنان برای زمانی غیراز زمان شما خلق شدهاند.
* هیچ فقیری گرسنه نمانده مگر درسایه آنکه ثروتمندی از حق او بهرهمند گشته است.
* چون تو به جانب مرگ میروی و مرگ جانب تو میآید، زود به یکدیگر خواهید رسید.
دل من در پی یک واژۀ بی خاتمه
اولین واژه که آمد به نظر فاطمه بود
ز ازل تا به ابد هرکه و هرچند که هستند
همه مدیون رخ فاطمه من هستند
یکی دیگر از پیامهای عاشورا ?آینده?نگری? و ?فسلفه انتظار? نسبت به حکومت جهانی حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? است. تا فلسفه انتظار همواره تبلیغ گردد، در خاطره?ها بماند، و حرکت?های مثبت و سازنده?ای را پدید آورد، زیرا امّت منتظرِ عدل جهانی: هرگز زیر بار ستم نمی?رود، و خود ستمکار نیست. هرگز آلوده نخواهد شد و در رفع زشتی?ها می?کوشد. - تلاش می?کند تا زمینه?های پیدایش حکومت جهانی حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? را فراهم سازد. - پس انتظار نوعی خودسازی، و مراقبت از اعمال خویش است. - انتظار تطیق دادن رفتار خویش با امام منتظر است. - انتظار بازنگری به کار و حال و اندیشه?های شخصی است. که آیا در جهت اهداف، و آرمانهای جهانی امام غائب قرار داریم؟ یا در خط و راه و روش دشمنان زندگی می?کنیم؟ اول فرهنگ آینده?نگری در اسلام یکی از امتیازات ادیان الهی، و رسالت پیامبران آسمانی از آدم (ع) تا خاتم ?عجل الله تعالی فرجه الشریف?، آینده?نگری مثبت ?فوتوریسم? است. که آینده?نگری مثبت، از ویژگی?های مهم مکاتب و ادیان و میزان سنجش و ارزیابی آنها بحساب می?آید. اگر مکتبی یا آئینی به آینده فکر نمی?کند، و نسبت به آینده روشن، طرح و برنامه ندارد، و برای تحقق شیرین آن دستورالعملی آمده نکرده باشد. ناقص و بی?پایه است. فاقد ارزشهای سازندگی است. و در جهت دادن،؟ و هدف بخشیدن به انسانها ناتوان است و نمی?تواند آرمانهای والای انسانیت را سازمان بخشد. تمام مکاتب مادی، و ادیان تحریف شده این مشکل مهم را دارند که نسبت به آینده روشن انسانها بی?تفاوتند، ساکتند، حرف تازه?ای ندارند، و به همین دلیل بی?اعتبار می?شوند، و قدرت ماندن و ایستادن برابر دیگر مکاتب یا آئین کامل الهی را ندارند. برخی از مکاتب و ادیان نسبت به آینده نگرش محدودی دارند، و به آینده بصورتی کلی و مبهم می?اندیشند، اما کافی نیست، حرکت?ساز و تحول آفرین نمی?باشد. یکی از ویژگیهای مهم و ارزشمند اسلام، آینده?نگری مثبت و تحول آفرین است. همه پیامبران الهی از آینده خط رسالت و ظهور حضرت محمد (ع) خبر دادند. همه پیامبران الهی کیفیت محفوظ ماندن راه پیامبر اسلام را توسط خونهای عاشورائیان، و حضرت اباعبدالله (ع) تذکر دادند و بگونه?ای روشن فرمودند که عاشورا حفظ?کننده دین اسلام، و پشتوانه? تکامل ادیان الهی است. و همه پیامبران الهی به آینده جهان و ظهور حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? اشاره فرمودند. و پیامبر اسلام نیز نسبت به ?آینده?نگری? و ظهور حضرت حجت ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? در فصل?های زیر صدها روایت و رهنمود دارد مانند: تعداد مشخص امان شیعه (اَنَّ الْئِمَّهَ اِثْنی عَشَر امان شیعه دوازده نفرند) ویژگیهای زندگی و فردی و اجتماعی و سیاسی امام معصوم (علیهم?السلام) چگونگی تولد و شهادت و مبارزه جهاد هر کدام از رهبران الهی دوران پرماجرای غیبت صغری دوران طولانی غیبت کبری امام زمان?عجل الله تعالی فرجه الشریف? تحولات چشمگیر و حوادث فراوان دوران غیبت، و نقش فقها و نمایندگان عام امام زمان ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? در رهبری امت. نشانه?های ظهور حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? در جهان و کشورهای اسلامی چگونگی ظهور و پیروزی امام بر سردمداران کفر و فساد در دنیا یاران امام و سرانجام کار پرهیزکاران[1] استقرار حکومت جهانی قرآن و اسلام، و استقرار عدالت در زمین تحولات شگفتی?آور علمی، صنعتی، سیاسی، نظامی پس از ظهور تداوم حکومت جهانی با رجعت امامان شیعه (دوران رجعت تا قیامت) با مطالعه روایات آینده در اسلام به این نتیجه می?رسیم که تحولات آینه جهان همانند تحولات آینده عربستان پس از بعثت، برای پیامبر اسلام (ص) دارای ارزش و اهمیت بود زیرا قیام جهانی حضرت صاحب الزمان?عجل الله تعالی فرجه الشریف?. به ثمر رساننده درخت اسلام، و تحقق بخشنده ره?آورد بعثت است. انتقام?گیرنده از ظلم?ها، و فاسدان و خونهای به ناحق ریخته شده کربلاست. پایان?برنده اهداف پیامبران الهی است. و به تکامل رساننده راه ور سم پیامبران الهی و ادیان آسمانی است. دوم عاشورا و آینده?نگری پیامبران و عاشورا نیز از آن جهت مهم بود که : اهداف ادیان آسمانی را حفظ کرد. و با حفظ و تضمین خط رسالت، همه ره?آورد ادیان آسمانی را نیز حفظ و تداوم بخشید. زیرا پیامبران الهی آموزگاران یک کلاس، به وسعت کره زمین می?باشند. و به دانش?آموزان آنان به گستره جمعیت همه کره زمین، و همه بشریت تشنه عدالت و هدایت هستند. پیامبران الهی در نگرش واقع?بینانه خود چنانچه از قیام حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? بشارت دادند. از عامل اصلی حفظ اسلام و خط پیامبران نیز سخن گفتند و عاشورا را مطرح کردند. به کربلا رفتند، و خاک آن را بوئیدند. آدم (ع) با نام پنج تن آل عبا به خدا نزدیک شد. و نوح و ابراهیم و موسی (ع) نیز به برکت نام پنج تن آل عبا پیروز گردیدند و با نگاه به عرش الهی آن نامهای نورانی را نگریستند، و نام حسین (ع) را به برجستگی خاصی مشاهده کرده از جبرئیل علت آن را پرسیدند پاسخ شنیدند: ?به جهت قیام خونین عاشورا است که حفظ?کننده راه و رسم انبیاء است? و رسول گرامی اسلام نیز قبل و بعد از تولد حضرت اباعبدالله (ع) بارها به آن اشاره فرمود: با دخترش فاطمه گفتگو کرد، که: فرزند تو حسین و در کتب آسمانی ?شُبَیر? است و در سرزمینی به نام کربلا به شهادت می?رسد. حضرت زهرا (س) فرمود: فَلا حاجَهَ لی فِیهَ (ای پدر به چنین کودکی نیازی نیست) آنگاه رسول خدا (ص) خبر را تکمیل فرمود که : خون او تضمین?کننده تداوم اسلام و راه انبیاء است که لبخند رضایت بر لبان فاطمه نقش بَست و فرمود: یا رَسُول?الله رَضصِیْتُ عَنِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ (ای رسول خدا از خداوند عزیز و بزرگ راضی هستم)[2] و حضرت امیرالمومنین (ع) در سفر به صفین از کربلا عبور می?کند، خاک آن را برداشته می?بوید و می?فرماید: آری اینجاست که خون حسین(ع) من در آن ریخته می?شود. عاشورا و قیام خونین حسین (ع) آینده?نگری مثبت پیامبران الهی را تحقق بخشیده و انگیزه اصلی حفظ دین و آینده اسلام شد که به قیام جهانی امام زمان ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? متصل می?گردد. پس آینده بشریت نیز همه مرهون خونهای عهاشورا است. و عاشورا حلقه متصل?کننده آغاز ظهور پیامبران آسمانی به پایان راه تکاملی ادیان و استقرار عدل جهانی است. از این رو، آدم (ع) با شنیدن مصیبت?های عاشورا گریه کرد. و نوح بهنگام عبور کشتی او از سرزمین کربلا نگران شده اشک ریخت. و ابراهیم و موسی (علیهم?السلام) با شیندین مشکلات اباعبدلله (ع) در کربلا گریستند و آرزو کردند ای کاش از شیعیان او بودند. و پیامبر (ص) با یاد عاشورا گریست. و با یادآوری مصیبت?های عاشورا، لبان و دندان حسین (ع) را، سینه و گلوی آن خون خدا را می?بوسید و می?بوئید که جای جای ضربات تیر و شمشیر بود. اگر راه پیامبران تداوم یافت اگر دین اسلام حفظ گردید به برکت خونهای عاشوراست. و اگر نهضت?های رهائی?بخش شکل گرفت، و آزادی و استقلال به ارمغان آورد، و خطر تهاجم سردمداران فساد را برطرف نمود به برکت عاشوراست. و اگر دیگر امامان شیعه از حضرت سجاد (ع) تا امام زمان (ع) ماندند و اصالت اسلام را رقم زدند به برکت خونهای کربلا بود. و اگر در دوران غیبت، فقهاء بیدار و سربردار حوزه?های شیعه توانستند نهضت?های رهائی?بخش را سامان دهند، و شیرازیها و کاشانیها، و مدرس?ها قیام کنند و سرانجام حضرت امام خمینی با قیام متکامل خود،توانست طاغوت را براندازد و اسلام را در عصر طلائی سفرهای فضائی پیروز گرداند، و هر دو ابرقدرت حاکم را به انزوا و فروپاشی کشاند، همه به برکت قیام عاشوراست. که انقلاب اسلامی ایران در ماه محرم آغاز و در ایام محرم به پیروزی رسید. و اگر در آینده? منتظران حضرت مهدی ?عجل الله تعالی فرجه الشریف? خود را آماده می?کنند، و در رکاب آن حضرت حاضر می?شوند و با دنیا می?جنگند، و یهود را ریشه?کن می?سازند، و حکومت جهانی قرآن را تحقق می?بخشند، باز هم به برکت عاشوراست. و برخاسته از شور و عشق کربلاست. که اگر نبود عاشورای حسینی، نه راه پیامبران الهی تداوم می?یافت، و نه اسلام به دوران غیبت و ظهور می?انجامید.
[1] برای اطلاع بیشتر به کتاب آینده و آینده?سازان نوشته محمد دشتی مراجعه فرمائید.. [2] بحارالانوار ج 25، ص 260- و ج44ص 221- و ? ج23 ص 272- و ج 36 ص158. |